پایگاه اطلاع رسانی خزر

دانلود و اخبار روز دنیا و برنامه های کاربردی رنگارنگ

پایگاه اطلاع رسانی خزر

دانلود و اخبار روز دنیا و برنامه های کاربردی رنگارنگ

نرم افزار رایگان مدیریت دانلود Orbit Downloader 2.7.6

نرم افزار رایگان مدیریت دانلود Orbit Downloader 2.7.6

دسته: مدیریت دانلود   تعداد بازدید: 42463


منبع: www.p30download.com


Orbit Downloader یک ابزار رایگان جهت Download کردن File های شما با سرعت بالاتر است. این نرم افزار با کاربری بسیار آسان و همین طور بسیار سبک طراحی شده است. Orbit Downloader بر اساس تکنولوژی P2P و Download از منابع مختلف قادر به پشتیبانی از Protocol های HTTP, HTTPS, FTP, MMS and RTSP می باشد. به کمک این نرم افزار شما تقریباً قادر به دانلود هرگونه فایلی هستید! از بازی ها و Clip های Flash گرفته تا Viedo های Site های YouTube, Google, Metacafe, MySpace یا File های RapidShare و Streaming Video ها. مطمئناً چنین ابزاری برای Computer شما مورد نیاز خواهد بود. از امتیازات بارز این نرم افزار نسبت به برنامه های مشابه می توان به امکانی به نام Grab++ استفاده کرد. با استفاده از این امکان می توان هر نوع فایل فایل فلش یا فیلم یا موزیک را که امکان مشاهده و گوش دادن به آن فقط به صورت Online وجود دارد را دانلود کنید. مثلا فیلمهای سایت یاهو را که هیچ برنامه ای نمی تواند آنها را دانلود کند این برنامه لینک اصلی آنها را شناسایی و دانلود میکند. برای فعال کردن آن میتوانید بر روی آیکون این برنامه در Taskbar راست کلیک کرده و Grab++ را انتخاب کنید. صفحه مورد نظر خود را Refresh کنید تا لینک فایل مورد نظر خود را ببینید.

وِیژگی های نرم افزار Orbit Downloader 2.7.6:
- سرعت فوق العاده: افزایش سرعت Download تا 500 درصد با استفاده از تکنولوژی P2P و Download از منابع مختلف
- فوق العاده سبک: Orbit Downloader با حجمی بالغ بر 2.01 MB کمتر از 3 MB از RAM شما را اشغال و در هنگام Download هم نهایت 3 درصد از CPU شما استفاده می کند.
کاربری آسان: با ظاهری روشن و آسان، انجام تنظیمات را هم برای کاربران تازه کار و هم برای حرفه ای ها آسان نموده است.
- فراگیرترین Download کننده: با پشتیبانی از تمامی Protocol های موجود برای تمامی Download های شما دارای کاربرد می باشد.
- رایگان و امن: بدون ابزارهای تبلیغاتی و یا جاسوسی!
- توانایی دانلود موزیک های آنلاین از سایت های Support Social Music Download: Pandora, Yahoo, Myspace, IMEEM, Radioblogclub, Lala and more و ...
- توانایی دانلود ویدئو های آنلاین از سایت های Youtube, Dailymotion, Myspace, Yahoo, Metacafe, Google و ... .

قابلیت های کلیدی نرم افزار Orbit Downloader 2.7.6:
- کاملاً رایگان با کاربرد بسیار آسان
- سرعت بسیار بالا در دانلود فایل ها تا 500%
- دانلود با سرعت بالا، مشغول نبون CPU، استفاه آسان
- پشتیبانی از پیشوند های HTTP, HTTPS, FTP, MMS and RTSP
- دانلود از سرور های ارائه دهنده P2P یا همان Torrent
- دانلود فایل های YouTube , Rapidshare , Flash ,Music , ...
- توانایی دانلود ویدئو های آنلاین
- پشتیبانی از IE, Firefox, Maxthon و Opera
- و ...


قیمت: رایگان
پسورد: www.p30download.com
دانلود - 6.75 مگابایت
سایت سازنده لینک منبع

سایت رسمی وزارت آموزش و پرورش

صفحه اصلی  |  راهنمای پورتال  |  جستجو  |  پرسش و پاسخ  |  نظرها و پیشنهادها  |  پست الکترونیک  |  ارتباط با ما
 
چهارشنبه 1 آبان 1387
Wednesday, 22 October, 2008

جستجو
: عبارت مورد نظر  
ورود همکاران
: نام کاربر
: رمز ورود


پست الکترونیکی
medu@medu.ir


بازدید کنندگان
  حاضر : 45
  امروز :  3138
  تاکنون :  1438213

اول آبان روز انتخابات شوراهای دانش آموزی در مدارس کشور

در آئین بهره‌برداری از فازهای 6 و 7 و 8 پارس جنوبی
رئیس‌جمهور: عطای منابع مالی بدخواهان را به لقایشان بخشیدیم   01/08/87
رئیس‌جمهور بهره‌برداری از فازهای 6، 7 و 8 پارس جنوبی را گام بلندی در ساختن ایران اسلامی دانست و گفت: ما عطای منابع مالی بدخواهان را به لقایشان بخشیدیم.

عرضه نرم افزار دسترسی به کتاب در تلفن همراه   01/08/87
در دومین نمایشگاه ملی رسانه های دیجیتال که از امروز آغاز می شود ، نرم افزار دسترسی آسان به کتاب با قابلیت نصب بر گوشی های همراه عرضه می شود.

برنامه های مؤسسه آینده سازان برای دانش آموزان 01/08/87 
جشنواره کاوشگران جوان به منظور تقویت دروس علوم پایه ، امسال برگزار می شود .

از سوی وزیر آموزش و پرورش در مراسم انتخابات شوراهای دانش آموزی عنوان شد :
باید زمینه های تفویض اختیار به دانش آموزان فراهم شود 01/08/87 
وزیر آموزش و پرورش گفت:اگر امروز دانش آموزان عرصه های مختلف زندگی را آزمون و خطا کنند برای مسئولیت های آینده آماده می شوند و در این صورت در آینده جامعه ای موفق تر خواهیم داشت.

دومین فراخوان موسسه آموزش از راه دور برای آثار محققان، نویسندگان و فرهنگیان آموزش و پرورش 01/08/87 
موسسه آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش جهت استفاده بهینه از ظرفیتها و منابع موجود و تقویت سایت موسسه، بانک اطلاعاتی تشکیل می دهد

مسئولان هزینه‌های دانش‌آموزان استثنایی سربیشه را تقبل کردند01/08/87 
همزمان با هفته پیوند اولیا و مربیان و در یک اقدام خداپسندانه، مسئولان سربیشه هزینه‌های دانش‌آموزان استثنایی این شهرستان را تقبل کردند.

صبح امروز آغاز به کار کرد
گردهمایی توجیهی مدیران دانش آموزی سراسر کشور01/08/87 
آیین افتتاحیه گردهمایی توجیهی مدیران دانش آموزی سراسر کشور صبح امروز در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد.

معاون پرورشی و تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری تصریح کرد:
یکی از برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش افزایش ساعات ورزشی در مدارس است.30/07/87 
معاون پرورشی و تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش گفت : با تصویب مصوبه‌ای در شورای عالی آموزش و پرورش ساعات ورزشی در دوره راهنمایی از دو ساعت به سه ساعت افزایش یافته است اما در تلاشیم تعداد ساعات ورزش را در مقاطع راهنمایی و دبیرستان به چهار ساعت برسانیم.

طرح تجمیع امور اداری مدارس استثنائی شهر تهران در مناطق آموزش و پرورش30/07/87 
رییس سازمان آموزش و پرورش شهر تهران گفت: طرح تجمیع امور اداری مدارس استثنایی پایتخت در مناطق 19 گانه آموزش و پرورش با هدف رفاه معلمان و کارکنان این مدارس اجرا می شود.

[ادامه خبرها ...]   

بخشنامه ها
اطلاعیه ها
راهنمای جامع پورتال
پست الکترونیک
دفترچه تلفن حوزه ستادی
گزارش اشکالات
معاونت آموزش و پرورش عمومی
معاونت آموزش و پرورش نظری و مهارتی
معاونت برنامه ریزی و توسعه مدیریت
معاونت پرورشی و تربیت بدنی
معاونت حقوقی و امور مجلس
معاونت توسعه مشارکتهای مردمی
  تشکیـلات سازمـانـی
  اخبـــــــار
  بخشنـامـه‌هـا
  پرسش و پاسخ
  نظرات و پیشنهادات
  سایت‌های مرتبـط
  ارتباط مستقیم با وزیـر
  ارتبـاط با ما
  بریده جرایـد
  گالری عکس
 آرشیو ...
  ستاد اقامه نماز
  نشریه نگاه


ستاد همکاریهای وزارت آموزش و پرورش و حوزه علمیه
همایش ملی کتابخانه های آموزشگاهی
ثبت اطلاعات فردی صندوق ذخیره فرهنگیان
ستاد اسکان مشهد
پایگاه اطلاع رسانی دولت
ثبت نام در سایت
سوابق علمی اجرایی آقای دکتر علی احمدی وزیرآموزش وپرورش
هفته نامه نگاه
خبرگزاری کانون دانش آموزی
شبکه ملی مدارس ایران
 
  صفحه اصلی    راهنمای پورتال    جستجو    پرسش و پاسخ    آرشیو اخبار    آرشیو اطلاعیه    ارتباط با ما   

کلیه حقـوق این سایت برای وزارت آموزش و پرورش محفـوظ می باشـد.
طراحی و اجرا: دفتر توسعه مدیریت ، فناوری و تحول اداری
Copyright © 2006 - All rights reserved

سایت سازمان سنجش آموزش کشور

S ANJESH.ORG
b
جهت ورود به سایت سازمان سنجش آموزش کشور بر روی لینک زیر کلیک کنید

سایت سازمان سنجش آموزش کشور

قابل توجه داوطلبان گرامی : در صورت هر گونه سوال در خصوص نتایج آزمونها می توانند درخواست خود را به صندوق پستی 15875 - 1314 ارسال نمایند.

اعلام نتایج سی و چهارمین آزمون تولیمو سال 1387

اعلام نتایج متمرکز و نیمه متمرکز دوره های کاردانی پودمانی دانشگاه جامع علمی کاربردی

ثبت نام : شهریور ماه سال 1387

اطلاعیه سازمان سنجش آمـوزش کشور درباره اعلام فهـرست اسامی پذیرفتـه شدگان نهایـی کد رشته­های متمرکز و فهرست اسامی معرفی شدگان چند برابر ظرفیت کدرشته­ محل­های دارای مراحل مصاحبه و یا آزمون عملی پذیرش دوره­های کاردانی علمی- کاربردی پودمانی دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی شهریورماه سال 1387

پیرو مصوبه مجلس شورای اسلامی اعلام نتایج تکمیل ظرفیت آزمون سراسری به تعویق افتاد

نتایج درخواست بررسی رتبه و نمرات آزمون سراسری سال 1387

کارنامه نهایی داوطلبان آزمون سراسری سال 1387

کارنامه آزمون جامع دارندگان مدرک معادل کاردانی سال 1387

برای ثبت نام اینترنتی آزمون IELTS اینجا را کلیک نمایید
هشدار سازمان سنجش در مورد سوءاستفاده های (حضوری-اینترنتی) احتمالی از داوطلبان

 

© Copyright 2000-2008 sanjesh
طراحی، اجرا و پشتیبانی: گروه شبکه و ریزپردازنده

تست جلوگیری از سرقت اتومبیل توسط ایران خودرو

پیش فرض تست سرقت سمند و پراید توسط سارقان حرفه ای

بچه‌های ایران‌خودرو که به تازگی خودروهای تولیدی‌شان را به قفل‌های ضدسرقت مزین کرده بودند، بر آن شدند تا برای عرض اندام هم که شده کارکشته‌ترین سارقان خودرو را (با هماهنگی پلیس آگاهی) فرا بخوانند و تولیدات ملی را که ما هم به آنها افتخار می‌کنیم در معرض آزمایش قرار دهند.
اولین خودروی مورد آزمایش «سمند» بود، چرا که ایران‌خودرویی‌ها بر این باور بودند که کمالات این ماشین با نصب قفل ضد سرقت تکمیل شده و حتما سربلند از آزمایش بیرون می‌آید.
اما آن طرف ماجرا همکاران اداره آگاهی و سارقان حرفه‌ای بودند که با پلیس همکاری می‌کردند. لحظات همراه بیم و امید سپری شد و دست سارق موردنظر به قفل سمند متبرک شد. ایران‌خودرویی‌ها مطمئن از ابتکارشان یک سو نظاره‌گر بودند و در دل به سارقی که ژست حرفه‌ای گرفته بود پوزخند می‌زدند، اما دزد ماشین بی‌توجه به این واکنش، قفل را برانداز می‌کرد.
یک، دو، سه، چهار، پنج، شش، هفت، به هشت ثانیه نرسید که قفل باز شد، بله باز کردن قفل سمند توسط آقا دزده فقط ۸ ثانیه طول کشید .
جالب اینکه در عرض یک دقیقه و ۳۰ ثانیه سارق اتومبیل را به حرکت انداخت. این بار او پوزخند زد و ایران‌خودرویی‌ها که مطمئن بودند اشتباهی رخ داده به دلیل‌تراشی روی آوردند. اما سارقان که برای ‌قفل های ضدسرقت خودروی شیک و پیک ایران‌خودرو (پژو ۲۰۶) انرژی را در سرانگشتانشان ذخیره کرده بودند، با پاسخ ایران‌خودروهایی‌ها خشکشان زد: «نه نمی‌شود ۲۰۶ آبروی ماست.»
از سارقان اصرار و از ایران‌خودرویی‌ها انکار، از آنها الحاح و از اینها بهانه. خلاصه بعد از کلی چانه زدن سارقان متقاعد که نه، قبول کردند دست از خودروی نور چشمی ایران خودرو بکشند و با آبروی کسی بازی نکنند ولی نوبتی هم باشد نوبت پراید است، خودرویی که به گفته سردار رویانیان رییس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور ناامن‌ترین خودروی تولید ایران است.
ایران خودرویی‌ها که خودروهای تولیدی‌شان را بالاتر از این می‌دانند که با تولیدات کارخانه‌ای چون سایپا مقایسه شوند، باد به غبغب انداخته و از سارق خواستند در مورد نحوه سرقت پراید جمله‌ای بگوید.
البته سارق مورد نظر چون می‌دانست پاسخی که می‌دهد به احتمال زیاد به مذاق سایپایی‌ ها خوش نمی‌آید، سکوت کرد ولی از ایران خودرویی‌ ها اصرار و از سارق الحاح، از آنها پافشاری و از او بهانه. ولی سارق بالاخره به حرف آمد و با قطع دیالوگ و در حالی که بسیار با اطمینان صحبت می‌کرد، گفت: «فقط کافی است من از کنار پراید رد بشوم و یک سوت بزنم، آن وقت مثل سگ دنبالم راه می‌افتد.»
خودتون قضاوت کنین که این شرکت‌ها چه‌جوری مردم رو مجبور می کنن این فرغون ها رو به قیمت گزافی بخرند
__________________
آنکه اول نوش دارو می نمودبر لب ما * زهر نیش مار شد

عیب از مابودن از یاران نبود * تا که یاری یار شد بیزار شد
عیب از ما بود از یاران نبود

درس تعلیم و تربیت کودکان

درس تعلیم و تربیت کودکان



  روشهای تعلیم در دوره دبستان

در ادامه بحث ابعاد مختلف آموزش دبستانی ، به روشهای تعلیم در دوره دبستان می پردازیم و قبل از شروع این بخش ، چند مفهوم و شعار تربیتی بسیار مهم آموزش دبستانی را مطرح می کنیم .
ابتدا ، یادگیری از طریق عمل را توضیح می دهیم که توسط " دیویی " مطرح شده است . یکی از جوانب مهم آموزش ابتدایی ، این است که یادگیری باید مبتنی بر فعالیتهای دانش آموز باشد . مشارکت فعال دانش آموز در امر یادگیری ، بسیار مهم است و دانش آموز به آن اندازه که فعال است ، یاد می گیرد .
ی جریان آموزش که معلم در حال ؟آموزش مشخص می شود .ی صورت می گیرد و بر مبنای این ارزشیابی می توان میزان معلومات و آمادگی داشن آم یادگیریها تا حد امکان ، باید از یادگیری لفظی و کتابی دور و به سمت یادگیری توأم با فعالیت دانش آموز سوق داده شود . دانش آموز باید فعالانه در جریان یادگیری مشارکت کرده ، نتیجه کار خود را مشاهده کند و از این طریق ، حس اعتماد به نفس و استقلال در وی به وجود آید .
شعار بعدی ، آموزش چگونه یاد گرفتن است که در آموزش ابتدایی ، بسیار مهم می باشد . در دوره ابتدایی ، به جای ارائه محتوا ، می توان به دانش آموزان یاد داد که چگونه یاد بگیرند ؟
اگر دانش آموزان روشهای یادگیری صحیح را بدانند ، خواهند توانست ، به طور مستقل ، و بدون علم ، یادگیری خود را ادامه دهند .
در آموزش و پرورش نوین ، این دو شعار بسیار مهم بوده و اشراف دانش آموز به فرایند یادگیری مهم است ، نه نتیجه کار !



  روشهای آموزشی دوره ابتدایی

برخی از روشهای آموزشی دوره ابتدایی ، با روشهای آموزشی دوره های بعدی یکسان هستند .  



  1-روش سخنرانی :

در این روش ، معلم مطالب درسی را به دانش آموزان انتقال می دهد. وظیفه اصلی معلم ، انتقال معلومات و اطلاعات درسی به دانش آموزان است . وظیفه دانش آموزان ، گوش دادن ، نوشتن و یادداشت برداشتن است .
در این روش می توان ، ذهن دانش آموز را به بانکی تشبیه نمود که باید در آن پول اندوخته شود ، در اینجا نیز ، ذهن دانش آموز باید مملو از معلومات گردد ، مطالب را در ذهن نگه دارد و هنگام امتحان یادآوری نماید . روش سخنرانی ، محاسن و معایبی دارد .
در یک جلسه سخنرانی ، می توان مطالب زیادی را به دانش آموزان انتقال داد ، صرفه جویی در زمان و امکانات و نیاز کم به وسایل و امکانات تکنولوژی آموزشی ، از محاسن این روش می باشد . با توجه به امکانات کم در برخی از مناطق ، معلم می تواند با استفاده از این روش ، حجم بسیاری از اطلاعات را به افراد انتقال بدهد .
 



  2-روش نمایشی :

در این روش ، معلم مهارت و کار خاصی را به طور عملی در برابر دانش آموزان انجام می دهد و دانش آموز پس از مشاهده مراحل کار، سعی می کنند ، کار را به همان ترتیب انجام بدهند. در این روش، مشاهده و سپس تقلید از معلم ، بسیار مهم می باشد .  



  3-روش ایفای نقش :

در این روش ، معلم از دانش آموزان می خواهد که یک قطعه نمایش یا تئاتر را اجرا کنند ، به گونه ای که در این فرایند ، هر یک از فراگیران ، ایفای نقش خاصی را به عهده بگیرند . از طریق این روش ، می توان بسیاری از مهارتها ، از قبیل فن بیان ، ایجاد ارتباط و ابراز وجود را به دانش آموزان یاد داد .  



  روش ایفای نقش ، محاسن و معایبی دارد که به ترتیب زیر می باشد:

این روش ، موجب درمان افراد خجالتی می گردد . البته باید توجه نمود که در ابتدا، نقشهای ساده را به آنها واگذار نمود . این مسأله در مورد دانش آموزان بسیار فعال نیز ، کاربرد بسیاری دارد ، زیرا آنها می توانند ، فرایند ایفای نقش را به خوبی دنبال کنند . عیب آن نیز این است که نیاز به امکانات بسیاری دارد و در همه دروس قابل استفاده نیست .  



  4-روش اکتشافی یا یادگیری اکتشافی :

در این روش ، معلم کاری انجام نمی دهد ، بلکه دانش آموزان را در برابر مسائل مختلفی قرار می دهد . دانش آموز باید ابتدا مسأله را درک کرده و بداند که مسأله چیست ؟ سپس از طریق ارائه شواهد و اطلاعاتی در مورد آن مسأله ، فرضیات و راه حلهایی ارائه می کند ، فرضیات را در معرض آزمایش قرار می دهد ، بر اساس این آزمایش ، اده نیست .ند ایفاء نقش را به خوبی دنبال کنند .ل کار ، سعی بهترین راه حل را پیدا می کند و در آخر ، دست به استنتاج و تعمیم می زند. در یادگیری اکتشافی ، دانش آموز را در برابر اطلاعات و یادداشتهای قبلی قرار نمی دهیم ، بلکه سعی می شود که وی در جریان آموزش، مسائل متفاوتی را کشف نماید و راه حلهایی را برای مسأله پیدا کند . زیرا اکتشاف، به معنای کشف معلومات ندانسته می باشد .  



  5-روش پرسش و پاسخ :

این روش ، در اکثر مواقع مکمل روش سخنرانی است و اکثر معلمان ، این دو روش را با یکدیگر تلفیق می نمایند تا از طریق آن ، نقاط ضعف دانش آموز را برطرف نمایند.

در این روش ، معلم پرسشهایی را مطرح نموده و بر اساس پاسخهای ارائه شده توسط فراگیران ، سوالات جدیدی مطرح می شود و در طی یک روال منطقی ، فراگیران را به سمت راه حل مسأله و مسائل مورد نظر هدایت می نماید . در این روش ، دانش آموزان از طریق سوالات درست، حساب شده و سنجیده ، به سمت یافتن راه حلهای درست سوق داده می شوند . از این طریق ، جنبه انفعالی روش سخنرانی تا حدی از بین رفته و دانش آموز در جریان یادگیری ، مشارکت فعالی پیدا می کند.
 



  استفاده از روشهای سمعی – بصری

استفاده از وسایل آموزشی از قبیل اوپک ، اورهد ، اسلاید ، ویدیو ، تلویزیون و حتی ضبط صوت ، سبب تنوع کلاس درس می شود ، در دوره دبستان، باید به منظور ایجاد انگیزه بیشتر در یادگیری ، کاهش خستگی و کسالت دانش آموز و جذاب کردن محیط آموزشی ، حداکثر استفاده را از این وسایل به عمل آورد .

تفکر کودک در دوره دبستان ، عینی است . بنابراین ، هر چه مطالب عینی تر باشند ، دانش آموز آنها را بهتر درک می کند. در این دوره ، بهتر است که از تلفیق روشها استفاده نمود . برای مثال ، موردی را نمایش می دهیم یا کودک اضافه کردن یک ماده شیمیایی به ماده دیگر را مشاهده می کند و ما در حین نمایش ، توضیح می دهیم .

در برخی از مواد درسی ، مثل تعلیمات اجتماعی ، تلفیق روش نمایشی و روش سخنرانی، می تواند از سایر روشها موثرتر باشد .
 



  در بین روشهای مذکور آزمایشی در دوره دبستان ، کدام روش موثر تر است؟

با توجه به دو شعار فعال بودن و مشارکت دانش آموزان در امر یادگیری و آموزش چگونه یاد گرفتن ، می توان گفت که یادگیری اکتشافی، دقیقاً مبتنی بر آن دو روش است ؛ البته یادگیری اکتشافی ، باید در همه مراحل تدریس اعمال شود ، نه در کلیه دروس .

در این زمینه ، می توان گفت که روشها مطلق نبوده ، بلکه در دوره ابتدایی، با توجه به امکانات ، ماده درسی ، سن کودک ، ویژگیهای دانش آموز، فضای آموزشی ، زمان و به طور کلی ، تمامی شرایط موثر در آموزش یادگیری اکتشافی ، بهترین روش می باشد . هر چند که تنها روش نیست و گاهی اوقات ، معلم به ناچار باید از روشهای دیگر استفاده کند .

در دوره ابتدایی ، نوع مسأله باید بسیار آسان باشد تا دانش آموز از عهده حل آن برآید . در صورتی که یادگیری اکتشافی منطبق با توانایی و میزان رشد ذهنی دانش آموز باشد ، تأثیر بسیاری بر یادگیری ها و تغییر رفتار دانش آموز دارد .
 



  روشهای تعلیم در دوره دبستان (2)

در بحث گذشته، اهمیت فعالیت دانش آموز در فعالیت های یادگیری را عنوان کردیم و گفتیم که هدف ما از آموزش ابتدایی ، بیشتر تفکر کودک است . تفکر دانش آموزان باید پرورش داده شود ، نه اینکه فقط ذهن آنها را انباشته از مواد درسی کنیم . اطلاعات و معلومات ذهن دانش آموز باید به شکل منسجمی به هم مرتبط باشند . از طریق ایجاد ارتباط بین معلومات، دانش آموزان به یادگیری درست دست پیدا می کنند و آنها را در موارد عملی به کار می گیرند .

مشکل آموزش ابتدایی ، این است که موضوعات به طور پراکنده تدریس می شوند و در ذهن دانش آموز ، کل منسجمی را تشکیل نمی دهند . به این ترتیب ، انتقال این معلومات به محیط های خارج از مدرسه، به درستی صورت نمی گیرد .

تعلیم و تربیت، در عمل محقق نمی شود و دانش آموز نمی تواند به درستی، از معلومات در زندگی واقعی خود استفاده نماید . در این زمینه، باید از روشی به نام روش " پیش سازمان دهنده " بهره جست در روش مذکور ، معلم قبل از ارائه موضوع درسی ( حالت جزئی دارد . ) اول کل را که مفهوم بسیار عامی است ، در کلاس ارائه می دهد . این مفهوم کلی، توجه دانش آموز را جلب می کند ، مسیر یادگیری دانش آموز را مشخص می کند و در او تصوُر کلی ایجاد می کند ، سپس معلم از کل به جزء حرکت می کند و در نهایت ، به موضوع درسی مورد نظر می رسد . به عنوان مثال، معلم علوم تجربی در اواخر دوره ابتدایی ، برای آموزش مفهوم جانوران دو زیستی ، به جای اینکه به صورت مستقیم سراغ درس برود . اول پیش سازمان دهنده ارائه می دهد . برای مثال می گوید : بچه ها می دانید که موجودات به دو دسته تقسیم می شوند : موجودات جاندار و موجودات بی جان . موجودات جاندار هم به گیاهان و جانوران تقسیم می شوند . جانوران به دسته های مختلفی از جلمه ، پستانداران ، خزندگان و پرندگان تقسیم می شوند و از کل به جزء حرکت می کنند . پیش سازمان دهنده ، یعنی کل موجودات به دو قسمت و جانداران نیز به چند قسمت تقسیم می شوند . هنگامی که از طریق یک مفهوم کلی ، دانش هایی به دانش آموز ارائه می دهیم ، از پیش سازمان دهنده استفاده می کنیم .
 



  ساخت شناختی و ارتباط آن با روش پیش سازمان دهنده

منظور از ساخت شناختی ، مجموعه اطلاعات منسجم دانش آموز در یک موضوع درسی است .
اگر معلم دوره ابتدایی ، در زمینه تدریس ، بتواند موضوعات جدید درسی را طوری ارائه بدهد که با داشته های قبلی دانش آموز ارتباط پیدا کنند ، ساخت شناختی بهتری تشکیل می شود و یادگیری معنادار است .
 



  محاسن و معایب روش آموزش برنامه ای :
مراحل روش آموزش برنامه ای

روش آموزش برنامه ای ، توسط اسکنر ابداع شد . در این روش ، محتوای درسی ( در سالهای پایانی دوره ابتدایی و مقاطع بالاتر ) به صورت یک برنامه ، با توجه به موضوع ، به کامپیوتر داده می شود و کامپیوتر ، موضوع درسی را طی مراحلی به دانش آموز ارائه می دهد. محتوای دروس هم به قاب ها یا فریم هاز ارائه می دهد .به موضوع به کامپیوتر داده می شود و کامپیوتر مو قبلی دانش آموز ارتباط پیدا کنند .یی تقسیم می شوند.
کل محتوای درسی ، به قابهایی که به صورت منسجم و منطقی ، در برنامه رایانه قرار می گیرد ، تقسیم می شوند . محتوای هر قاب ، بسیار محدود است و در برگیرنده جزء بسیار کوچکی از اطلاعات کلی موضوع درسی است ؛ البته ممکن است که با عکس ها و نمودارهایی همراه باشد و علاقه کودک را جذب کند . رایانه بلافاصله از طریق پرسیدن سوالات چهار گزینه ای ، از دانش آموز می خواهد که به سوالات پاسخ بدهد . اگر پاسخ های دانش آموز در حد قابل قبولی بود، رایانه او را اتوماتیک وار به مرحله بعد ( قاب بعد ) هدایت می کند ، ولی چنانچه پاسخهای دانش آموز درست نبود و نتوانست به معیارهای قابل قبولی در پاسخ های چهار گزینه ای دست یابد ، دانش آموز به شاخه ها هدایت می شود . شاخه ، از مسیر اصلی قاب هایی که پشت سر هم قرار دارند ، خارج می شود و به شاخه های مختلف می رود . در شاخه توسط رایانه ، همان درس ساده با مثالهای عینی بیشتر ، توضیح بیشتر به زبان ساده تر و در طول زمان بیشتری ، به دانش آموز ارائه می شود . دانش آموز هم گوش می کند و دوباره به همان سوالات چهار گزینه ای پاسخ می دهد . اگر این بار جواب درست بود ، رایانه باز هم به طور خودکار به مسیر اصلی آموزش برمی گردد و دانش آموز قاب به قاب پیش می رود تا از طریق قاب ها ، به موضوع کلی درس برسد . معلم، نقشی جز نظارت بر یادگیری ندارد و دانش آموز را در جریان آموزش ، یاری می دهد . در اینجا ، سخنرانی به صورت کامل از بین می رود ، آموزش، فردی می شود و مبتنی بر سرعت یادگیری دانش آموز است .
 

اگر ما بخواهیم ، ساخت شناختی فعلی دانش آموز را گسترش داده و یک ساخت شناختی جدیدی در او ایجاد کنیم که در آن ، مطالب آموختنی جدید با مطالب موجود در ذهن دانش آموز ، ارتباط درستی برقرار کند ، باید معلومات را با توجه به سطح یادگیری دانش آموز ، میزان یادگیری و تجارب گذشته ارائه کنیم ، به نحوی که با معلومات قبلی پیوند بخورد . ابتدا باید ساخت شناختی دانش آموز را شناخت . این کار ، جز از طریق استفاده از ارزشیابی تشخیصی ، یی دانش آموز را گسترش داده و یک ساخت شناختی جدیدی در او ایجاد کنیم که درآن . رود تا به موضوع درس کلی از طرعنی تشخیص میزان معلومات دانش آموز در بدو ورود به کلاس درس و درجه آمادگی او میسر نمی باشد.
معلم از طریق پرسش های راجع به جلسات قبل همان درس ، ذهن دانش آموز را آماده و مطالب را به صورت مجدد مرور می کند تا ذهن کودک برای کسب مطالب جدید آماده شود . معلم از طریق پرسیدن برخی از سوالات ، ذهن دانش آموز را به موضوع درسی معطوف می کند ، میزان تمرکز او را افزایش می دهد ، او را برای درس آماده می کند و سپس درس جدید را به طور منسجم ارائه می دهد . معلم بین درس جدید و دروس قبلی، ارتباط ایجاد می کند و از طریق ایجاد ارتباط و سازمان دهی ، ساخت شناختی جدیدی در دانش آموز به وجود می آورد .
 

معیار تشکیل ساخت شناختی ، این است که معلمان در هنگام تدریس، موضوعات درسی پراکنده ای ارائه ندهند . ما باید تفکر دانش آموز را پرورش دهیم و نحوه صحیح فکر کردن ، اندیشیدن و پردازش اطلاعات را در آنها ایجاد نماییم .

وقتی اطلاعات به ذهن دانش آموز وارد می شود ، باید توان پردازش اطلاعات را داشته باشد ، آنها را به اشکال مختلف با هم تلفیق کند و اشکال جدیدی به آنها بدهد. او باید اجزاء موضوع درسی را به شکل جدیدی با هم تلفیق نماید . تمامی این موارد ، موجب پردازش اطلاعات ارائه شده معلم ، در ذهن دانش آموز خواهد شد